Welkom op de Vogeltrackers website. Hier kom je van alles te weten over trekvogels! Snuffel maar eens rond.

vogel 1

Bootreis Mauritanië 2007

Laurens en Bernard van het Nederlands Instituut voor Onderzoek der Zee (NIOZ) hebben in vorige jaren steeds onderzoek gedaan vanaf de kust van de Banc d’Arguin. Nu werd het tijd om met een boot de zee op te gaan. Het doel was om op wadplaten en eilanden zoveel mogelijk vogels waar te nemen en te tellen. Vooral rosse grutto’s. Natuurlijk is het met name interessant vogels te zien die in Nederland geringd zijn.

Hieronder lees je hun verslag.

4 en 5 december
De vliegreis van Nederland naar de Banc d’Arguin loopt via Parijs en Nouakchott (hoofdstad van Mauritanië). Hier worden nog even boodschappen gedaan om dan door te reizen naar Iwik bij de Banc d’Arguin.

6 december
We vertrekken ‘s ochtends meteen met de boot richting de wadplaten. Onze begeleider Mohammed Camera brengt ons naar een klein eilandje waar we met de kano naar toe kunnen voor onze eerste werkzaamheden. Daar zien we heel veel vogels en ook rosse grutto’s. We slaan die avond onze tent op op het eilandje Nair.

7 december
We blijven op Nair werken en de resultaten blijven binnen druppelen.

8 december
We verkassen naar het eilandje Niroumi wat ongeveer net zo groot is als Griend (Griend is een klein eilandje in de Waddenzee, ongeveer 1,5 bij 1 kilometer). Daar overnachten we twee nachten. Die zijn daar heel speciaal. Naast het geluid van de vogels horen we daar voortdurend de geluiden waarmee jakhalzen contact hebben. Dit is een heel zacht keffen. Dat er jakhalzen waren wisten we al. Eerder op de avond waren we even de tent uit geweest om te plassen. In het licht van de zaklamp zagen we 2 paar ogen naar ons kijken, op zo’n 15 meter vanaf de tent.

9 december
We vertrekken naar Arel. Dit is een klein rotsig eilandje waarop heel veel pelikanen, aalscholvers en lepelaars broeden. Toen we er aankwamen liepen er veel jonge pelikanen en aalscholvers rond. Deze laatsten werden door hun ouders tegen de brandende zon beschermd. Met hoog water komen er ook nog duizenden steltlopers bij. Drieteenstrandlopers, krombekstrandlopers, bonte strandlopers en bontbekplevieren. Het bijzondere was dat ze vlak bij ons gingen zitten. Ze zaten op zo’n 15 tot 20 meter en vlogen ook niet op als wij even een stukje gingen verzitten.

Met zoveel vogels op een klein eilandje kun je je voorstellen dat het er niet zo lekker ruikt. Behalve dat het er naar vogelpoep rook werden we ook nog eens verkouden.

Midden in de nacht kwam het water nog een stukje meer op. Plotseling werden we wakker vanwege een afgrijselijk gekrijs. Toen Bernard even zijn hoofd uit de tent stak bleken er honderden Reuzensterns en Koningssterns vlakbij de tent langs de rand van het water te staan. De herrie duurde een paar uur. Pas toen het water voldoende laag was gingen ze verderop staan.

12 december
We vertrekken naar Tidra, een onbewoond eiland ongeveer zo groot als Texel. We kamperen aan de oostkant met uitzicht op Iwik (het basiskamp). De tocht duurt ontzettend lang omdat er bijna geen wind is en ook de stroming is deels tegen. Onderweg bekijken we vanuit de boot met laag water heel veel rosse grutto’s. Net voor het donker kunnen we de tent opzetten.

13 december
We gaan vanuit de tent elk een kant op en vooral Bernard kan heel veel rosse grutto’s bekijken met redelijk wat kleurringen. Met hoogwater komen er zelfs nog meer naar het eiland. Ook een tiental gekleurringde kanoetstrandlopers. We hebben nog een laatste nacht in dit prachtige gebied.

Vrijdag 14 december
Terug naar het basiskamp in Iwik. De spullen schoonmaken, opruimen en klaarmaken voor de thuisreis.
‘s Avonds wordt het gehele NIOZ expeditieteam een maaltijd aangeboden en na afloop is er nog een dansfeest.

Zaterdag 15 en 16 december
Ook de terugweg duurt weer twee dagen maar dan zijn we terug in Nederland en kunnen we eindelijk weer douchen.

Resultaten:
In 7 dagen tijd hebben we 11.739 rosse grutto’s bekeken. Daarvan vonden we 40 grutto’s die in Nederland geringd waren.
Dus 1 op de 292 vogels was geringd.
Dan kun je schatten hoe groot de totale populatieschatting is: 317.934 rosse grutto’s.
Eerder was de populatie geschat op basis van tellingen: 520.000 rosse grutto’s
Mogelijke conclusie:
De populatie gaat hard achteruit of is recentelijk sterk overschat. Het zou ook nog zo kunnen zijn dat de grutto’s uit Nederland zich niet gelijkmatig over het overwinteringsgebied verspreiden maar dat die zich vooral in één gebied bevinden. Het lijkt er sterk op dat dat niet zo is en dat het getal klopt.

Terug naar pagina overzicht Terug naar pagina overzicht